21:04 24. října 2020
Názory
Získat krátkou URL
10219
Sledujte nás na

Mediální impérium finančníka Zdeňka Bakaly se montuje do Maďarska. Daruje 5,5 milionu korun webu, který je proti premiérovi Viktoru Orbánovi. To vše pod pláštíkem podpory svobody slova.

Vážení čtenáři, představte si následující situaci. Oligarcha spolufinancuje protivládní zpravodajský web v cizí zemi. Jeho záměry jsou ryze dobrotivé. Chce, aby v té zemi vládlo dobro a spravedlnost. Počkejte, počkejte. Nejde o Francii, kde tamní policie bestiálně útočí na Žluté vesty. Co vás nemá! Nejde o podporu svobody slova v Německu, kde místní vláda skrývá rozsah migrační katastrofy a média hlavního proudu jí v tom podporují.

„Diktátor“ Orbán

Podporovat svoboda slova se bude v Maďarsku. Proč tam, když se tam nedějí žádná zvěrstva? Protože se to nosí. Maďarský premiér Viktor Orbán se nevzdává na milost bruselským pánům, a proto na něho vyvíjejí tlak z různých stran. Pamatujete, jak Evropská unie neobvinila pana Orbána z diktátorství? Prý si přisvojil moc v zemi v souvislosti s koronavirem. A pak se jí zase vzdal. Takový je to diktátor.

Ale o tom psát nechceme. Nechceme rozebírat, jak se Evropská unie macešsky chová ke státům, kterým jde o národní blaho a ne blaho unijních pánů. Do maďarských záležitostí se montuje český finančník Bakala a je to závažné.

Zprvu oficiální zpráva, jak se objevila v médiích hlavního proudu. Vlastník Zdeněk Bakala a management mediálního domu Economia se rozhodli přispět darem ve výši 200 tisíc euro, tedy přes 5,5 milionu Kč, na rozjezd nového maďarského nezávislého online projektu Telex.hu. Economia uvedla, že její management i vlastník Zdeněk Bakala jsou přesvědčeni, že pojistkou svobody médií a demokracie v Česku je ochota držet pospolu s přáteli v našem regionu.

Zhruba 80 novinářů Indexu, který byl jedním z mála maďarských médií kritických vůči premiérovi Viktoru Orbánovi, se v červenci rozhodlo opustit redakci na protest proti propuštění šéfredaktora Szabolcse Dulla novým majitelem. Dull předtím varoval před „vnějšími vlivy", kvůli nimž serveru hrozí ztráta nezávislosti.

Přejdeme tu humornou poznámku bývalého šéfredaktora Dulla o vnějším vlivu, který přichází z Česka, tedy od finančníka Bakaly. Je to trefa do černého. Na Bakalovu investici už reagovali v Maďarsku.

Český George Soros

Maďarský deník Magyar Nemzet označil podnikatele Zdeňka Bakalu za českého George Sorose. Americký miliardář a filantrop využívá své jmění ke snaze ovlivnit společensko-politické dění v mnoha zemích. „Nadace Bakaly, kterého mnozí označují za českého Sorose, je mnohem menší a zdrženlivější než ta Sorosova. Poskytuje především stipendia pro vysokoškoláky,“ konstatoval deník Magyar Nemzet s tím, že není jasné, co si Economia potažmo její majitel Zdeněk Bakala od poskytnutí peněz novinářům slibuje.

Deník Magyar Nemzet s odvoláním se na agenturu V4NA zmiňuje, že média ovládaná Bakalou v minulosti kritizovala prezidenta Miloše Zemana a samotný podnikatel některé politiky přímo finančně podporoval.

„Bakala měl v roce 2010 darovat politickým stranám ODS, TOP 09 a Věci veřejné 28,5 milionu korun,“ uvedl list. Peníze musí Zdeněk Bakala posílat i přímo do Economie.

A kolik to dělá? To zjistil český zpravodajský web Novinky. Mediální dům Economia, který kromě Respektu vydává také Hospodářské noviny, on-line deník Aktuálně.cz a nesčetně dalších titulů, je totiž v dlouhodobé ztrátě. Výsledkem hospodaření Economie za loňský rok byla ztráta 45 milionů korun, v červených číslech byla firma i předloni.

Na dotaz Novinek, proč firma, která je v dlouhodobé ztrátě, vyjadřuje solidaritu s maďarskými žurnalisty odesláním více než pětimilionového daru, společnost nejprve neodpověděla. Později webu zaslala dodatečné prohlášení, že je pro Bakalu v tomto případě důležitější účel než byznysový výsledek. A o jaký účel jde, všichni víme.

Nakradené peníze českým liberálům nesmrděly

O Bakalově investici do maďarského protivládního webu Sputnik hovořil s Filipem Zachariášem, politologem a členem širšího vedení KSČM.

„Už dlouho se bavím tím, když někdo označuje tisk jako ‚nezávislý'. Samozřejmě je to nesmysl. Každé noviny někomu patří a ten, kdo je vlastní, má nějaké zájmy. To by měla být první věc, na kterou by měl člověk myslet, když dané noviny otevírá. A že Bakala hodlá ovlivňovat dění v Maďarsku a vyčlenil na to 5 mil.? Měl je raději dát tam, kde je vytěžil - moravskoslezskému regionu,“ říká známý politik.

Je vhodné, aby se Česko, potažmo český oligarcha angažoval v aktivitách proti vládě cizí země?

„Ne, není. A Bakalu bych za oligarchu neoznačoval. Je to obyčejný zločinec, který vydrancoval, co mohl, podvedl lidi a odtáhl ze země. Je s podivem, že prachy od tohoto člověka nesmrděly třeba ODS nebo TOP 09, které si tak ústy svých představitelů zakládají na morálních hodnotách,“ tvrdě říká expert.

Není naše republika uměle tlačena do sporu s Maďarskem? Nejprve zahájení maďarského vysílání RFE z Prahy, teď tato investice do protivládního webu.

„Těžko říct, každopádně staré a mnohokrát vyzkoušené heslo ‚rozděl a panuj' stále platí,“ míní člen širšího vedení KSČM Filip Zachariáš

Názory vyjádřené v článku se nemusí vždy shodovat s postojem Sputniku.

Více:

„Slzy dojetí.“ Ovčáček naložil Bakalovi za jeho sponzorství maďarské opozice
„Pokud se to stane, bude to konec EU.“ Jaké jsou reakce na nový návrh na reformu migrace v Evropské unii
Okamuru vytočila slova Leyenové o migrantech a penězích. „Ven z EU!“ velí
„Byli jsme celkem pochváleni, jak vyjednáváme o fondu obnovy.“ Babiš promluvil po setkání s Leyenovou
Pravidla společenstvíDiskuse
Komentovat pomocí SputnikuKomentovat pomocí Facebooku
  • Komentář