12:15 19. června 2018
People are seen walking behind French daily newspapers displayed at a news kiosk in Paris. (File)

Západní tisk se zdržel komentářů k rezoluci o ruských médiích

© AFP 2018 / PIERRE VERDY
Svět
Získat krátkou URL
4290

O případ s přijetím rezoluce proti ruským sdělovacím prostředkům prakticky neprojevila zájem mainstreamová západní média – omezila se pouze na konstataci faktu a na popis reakce ruského vedení na tento zákrok, aniž by vyjádřila svůj vlastní vztah k pokusu europoslanců regulovat svobodu slova.

Britská agentura Reuters zdůrazňuje, že mezi těmi, kdo se zdrželi hlasování, byli mnozí poslanci z řad levicových centristů, zatímco zástupci krajní levice aktivně hlasovali proti nejednoznačnému dokumentu.

Reuters připomíná, že někteří poslanci nesouhlasili s tím, že rezoluce obsahuje zároveň s nutností čelit ruským médiím i výzvy bojovat s pokusy zakázané organizace Islámský stát radikalizovat Evropany. Takové paralely jsou podle mínění části členů parlamentu nepřípustné.

Ve sloupku francouzského deníku Le Monde pod názvem Kremelská propaganda už působí ve Francii mnoho let historik pařížské univerzity Sorbonna Francois Tomm předpokládá, že Moskva ovlivnila mnohé události politického života v západních zemích: „V posledních měsících pozorujeme efekt domina: téměř veškerá hlasování v západním světě a na postsovětském prostoru končí ve prospěch Kremlu. Brexit, holandské referendum o asociační dohodě s Ukrajinou, zvolení Donalda Trumpa, Filllonovo vítězství ve Francii, vítězství proruské strany v Estonsku, zvolení proruského Dodona v Moldavsku a proruského Raděva v Bulharsku. A tento seznam se každý den rozšiřuje."

Italský list Republica zdůrazňuje, že dokument schválený Evropským parlamentem odráží stanovisko států, které hájí „tvrdý postoj vůči Kremlu", na rozdíl od takových zemí, jako Itálie a Maďarsko, jejichž obchodní výměna byla na dobré úrovni a které by chtěly skoncovat se sankcemi kvůli jejich „neefektivnosti".

„Někteří si neuvědomují, že Rusko musí být důležitým partnerem, nikoli nepřítelem," prohlásil v této souvislosti europoslanec zastupující Ligu Severu Lorenzo Fontana.

Španělská a německá média nevěnovala informaci ze Štrasburku žádnou velkou pozornost. Pouze některá z nich se omezila na to, že přetiskla zprávu informačních agentur.
Švýcarský regionální list Corriere del Ticino tvrdí v příspěvku ze Štrasburku otištěném pod titulkem Rusko financuje protievropskou propagandu, že „propagandistický nátlak na EU ze strany Moskvy a teroristických skupin vzrůstá".

„Ruská vláda uplatňuje rozsáhlé spektrum nástrojů, mimo jiné think tanks, využívá multijazyčnou televizi Russia Today, pseudoinformační agentury a služby, takové jako Sputnik, sociální média, trolling na internetu za účelem podkopání demokratických hodnot a rozdělení Evropy,", píše švýcarský list.

V Srbsku, zemi, která je kandidátem na vstup do Evropské unie, přijali zprávu o schválení rezoluce poměrně zdrženlivě.

Srbský spisovatel a novinář Muharem Bazdul řekl v interview pro rozhlas Sputnik, že pokládá rezoluci za projev dvojího metru ve vztahu k „zahraničním" sdělovacím prostředkům v Evropě: „Pro mne je skutečně absurdní, že jeden přístup se uplatňuje vůči Deutsche Welle, Hlasu Ameriky nebo rozhlasové stanici Svoboda, a naprosto jiný vůči Sputniku.

Když se Rusko pokusilo použít to, čemu se ještě v dobách studené války se Západem říkalo „mírná síla", začal Západ podle jeho slov projevovat značnou nervozitu, jako kdyby pouze západní média „měla právo na šíření podobné propagandy".

„Neumím si představit, že by se zítra sešel parlament Ruské federace a odsoudil by Deutsche Welle za to, že tento list financuje německá vláda," řekl srbský spisovatel.

Více:

Sputnik vyzval EU, aby nedopustila cenzuru po přijetí rezoluce EP o informačním boji s RF
Putin o rezoluci EP o čelení ruským médiím: představy o demokracii na Západě degradují
Zacharovová: Rezoluce EP o protiakci vůči ruským médiím je informační zločin
Ruské MZV označilo případ s novinářkou RT na brífinku MZV USA za neslýchaný
Mluvčího ministerstva zahraničí USA rozčílila otázka novinářky RT o Sýrii. VIDEO
Štítky:
žurnalista, tisk, novináři, rezoluce, propaganda, Sputnik, RT, Západ, Rusko
Pravidla společenstvíDiskuse
Komentovat pomocí FacebookuKomentovat pomocí Sputniku