Widgets Magazine
13:00 21. září 2019
Muž v čepici z alobalu naproti televizi

Jak Sputnik a Rusko pomáhají některým českým médiím si vydělat na chleba

© Depositphotos / Nomadsoul1
Svět
Získat krátkou URL
381184
Sledujte nás na

V českých médiích se v poslední době aktivně hovoří o nebezpečí dezinformací a rozšiřování falešných zpráv ze strany Ruska a ruských informačních portálů. Aby bylo možné barevněji vykreslit ruskou hrozbu, snaží se česká média využívat jakoukoli záminku, někdy se uchylují i k otevřené lži.

Český portál E15 18. prosince publikoval rozhovor s učitelem mediální výchovy na pražském Gymnáziu Na Zatlance a spoluzakladatelem Aliance pro otevřené vzdělávání Michalem Kaderkou. Při hovoru o falešných zprávách Kaderka prohlásil: „Posilování této gramotnosti by mělo být flexibilnější a nemělo by být jen centrálně řízené státem. Ale i stát by samozřejmě měl podniknout další kroky. Uvedu příklad Finska, kde vláda prohlásila, že Sputnik a Russian Today (pozn. Sputniku — správně Russia Today) jsou nástroje propagandy a vypla je. A my na to musíme mít taky odvahu. To není cenzura, ale schopnost bránit se cílené propagandě cizí země."

Tady však Kaderka neříká pravdu. Finská vláda žádné zákazy vůči Sputniku nevydávala. V létě roku 2016 Sputnik ukončil činnost ve finštině, jelikož obyvatelé Finska, z nichž většina ovládá anglický jazyk, upřednostňovali Sputnik International. Sputnik se jednoduše rozhodl, že nebude vycházet dvakrát. Výsledkem je, že Kaderka při hovoru o nutnosti zvyšování mediální gramotnosti sám operuje lživými fakty. To je skutečně děsivé, když vezmeme v úvahu to, že Kaderka je učitelem mediální výchovy a učí děti za pomoci těchto „pravd". Nebo je možné, že on sám je nevinnou obětí propagandy českých médií?

Sputnik 13. prosince publikoval materiál o nejkrásnějších ženách v české politice, co může být nevinnějšího? Ke všemu ještě, když některé kandidátky jsou nositelkami nejen ženské, ale i duševní krásy.

Hned další den ale Reflex na svůj portál umístil materiál kritizující výše zmíněný článek. Odpovědný redaktor přitom nepovažoval za nutné, aby do svého článku umístil odkaz na zdroj, proto zde pro pohodlí čtenářů připojujeme odkaz na náš materiál o poslankyních.

„Jinak ale Sputnik pravidelně píše, že nejlepším a nejkrásnějším‘ člověkem na světě je ruský prezident Vladimir Putin," říká autor Reflexu, aniž by uvedl nějaký příklad, kde by redakce Sputniku svým jménem takto hodnotila ruského prezidenta.

Vypadá to, že profesionálové z Reflexu se rozhodli, že přikládání důkazů ke svým slovům už není potřeba. Jsou to jen „dezinformační" ruská média, kdo musí prezentovat důkazy, „pravdomluvní" novináři z Reflexu si ale můžou psát, co chtějí.

Kritizována byla i slova chvály na adresu české poslankyně Karly Maříkové, která byla napsána rusky. Asi tak provádějí Rusové propagandu. To je opravdu dech beroucí argument, tady se skutečně není o čem bavit.

Portál Hlídací pes 25. října publikoval materiál, který byl věnován problému dezinformací a rozšiřování nepravdivých zpráv v Česku. V části „Proč nevydělat na lži" autor článku tvrdí, že „typickým příkladem manipulace kremelského Sputnik CZ je článek o tom, že aktivisté z Bílých přileb byli usvědčeni z vytváření falešných zpráv o práci v Sýrii". Proč je právě tento článek příkladem manipulace, to již novinář nevysvětluje. Zde Sputnik přikládá odkaz na materiál na portálu švédské neziskové organizace SWEDHR, která skutečně usvědčila aktivisty Bílých přileb z vytváření falešných zpráv.

24. července Echo 24 prohlásilo, že se česká agentura pro podporu podnikání a investic Czechinvest dopustila „velkého omylu", když sdílela příspěvek anglického Sputniku s komentářem zástupce společnosti Libora Hanuse. Hanus v rozhovoru pro Sputnik International zmínil, že české společnosti, které byly zastoupeny na MAKS, doufají ve zrušení protiruských sankcí. Žurnalisté Echa 24 tvrdí, že Hanus ve skutečnosti o zrušení sankcí nehovořil, protože v „originálním" rozhovoru, který byl umístěn na českém Sputniku, tato věta chybí.

Stránky Sputniku fungují ve více než 30 světových jazycích. Všechny připravují unikátní materiály. Každá redakce sama rozhoduje o tom, čím naplní materiál. Komentáře Hanuse na českém a anglickém Sputniku nejsou stejné, protože se jedná o DVA RŮZNÉ rozhovory, které dělali odděleně korespondenti Sputniku International a Sputniku Česká republika.

Forum 24 na svůj portál 20. února 2017 umístilo článek s názvem: „Sputnik, který tak rád sdílí Ovčáček, tvrdí, že na Ukrajině bojují zombie." Autor článku přitom v nadpisu jakoby náhodou zapomněl zmínit, že slova o zombie vůbec nepatří Sputniku, ale tiskovému mluvčímu velení DLR Eduardu Basurinovi. Tento rozpor je okamžitě vidět, jakmile přejdete do článku a vidíte screen z originální stránky Sputniku, kde je napsáno, že se jedná o rozhovor Basurina s ruskými novinami Izvěstija. Skutečně účel svědčí prostředky, tak proč nevyužít manipulativní nadpis, aby někdo mohl být obviněn z dezinformování? Je možné, že se vůbec nejedná o to, aby českému obyvatelstvu byla ukázána pravda, ale o to, aby si dotyčný udělal reklamu na cizí účet za pomoci populárního tématu o „ruské propagandě"?

Redakce Sputniku si už zvykla na to, že je často obviňována z vytváření a šíření propagandy, aniž by se někdo obtěžoval a poskytl důkazy. Je ovšem poměrně divné poslouchat podobná obvinění od výše zmíněných médií, která se očividně nijak zvlášť při své práci neřídí základními principy žurnalistiky.

Materiál byl připraven českou redakcí Sputniku

Více:

Škola mladého novináře Sputnik přijala odborníky z 23 zemí
Twitter odmítl odpovídat na otázky ohledně blokování reklamy RT a Sputnik
Rusko odpoví na rozhodnutí Twitteru ohledně RT a Sputnik, slíbilo MZV RF
Začátek kosmické éry: první umělá družice Sputnik 1
Tři mudrci v jednom lavoru. Rádio Sputnik „připravilo o rozum“ členy Kongresu USA. Názor
Štítky:
dezinformace, propaganda, média, Sputnik
Pravidla společenstvíDiskuse
Komentovat pomocí FacebookuKomentovat pomocí Sputniku
  • Komentář