16:40 17. prosince 2017
Praha+ 3°C
Bratislava+ 5°C
    Kancelář novin The Washington Post

    Forbes: američtí úředníci „pustili" do médií „kachnu" o ruských hackerech

    © flickr.com/ Bill Walsh
    Světový tisk
    Získat krátkou URL
    Forbes
    15089

    Nedávný článek Washington Post o „ruských hackerech" ukázal, jak je snadné uveřejnit nepravdivou informaci pomocí předních médií, píše komentátor Forbes Kalev Leetaru.

    Noviny Washington Post uveřejnily 31.prosince článek, nazvaný „Ruští hackeři pronikli do energetické sítě USA prostřednictvím společnosti ve Vermontu, tvrdí američtí úředníci". Noviny uvedly, že v počítačovém systému společnosti Burlington Electric údajně našli programový kód, spojený s ruskými hackery.

    „Rusové neuváděli do provozu kód k ohrožování činnosti společnosti, ale, jak uvádějí anonymní úředníci, proniknutí do energetické sítě má obrovský význam, protože znamená potenciální velkou zranitelnost", tvrdí se v článku.

    Je fakt, že po několika hodinách materiál opravili: ukázalo se, že doba a okolnosti útoku na počítačovou síť zatím nejsou známy. Útok vyvrátila i samotná společnost Burlington Electric. Uvedla, že podezřelý program byl objeven pouze v jednom notebooku, který nebyl připojen ke společné síti.

    „Příběh o ruských hackerech, kteří pronikli hluboko do energetické sítě USA a jsou schopni uvrhnout národ do tmy kliknutím na spínač, se najednou změnil ve vyprávění o jednom notebooku, na němž byl jeden škodlivý program a který vůbec nebyl připojen k síti", píře novinář ve Forbesu.

    Noviny Washington Post upozornily na zprávu Burlington Electric a doplnily článek až za půldruhé hodiny. To svědčí o tom, že se noviny ani nepokoušely spojit se zástupci společnosti před uveřejněním materiálu a prověřit fakta, uvádí Kalev Leetaru.

    „Soudě podle všeho nějaký vládní zdroj „pustil" do novin senzaci o Rusech, kteří se nabourali do energertické sítě USA. Místo toho, aby se noviny obrátily přímo na energetickou společnost a zjistily podrobnosti, prostě uveřejnily příběh v takové podobě, jakou jim předložili úředníci", uvádí novinář ve Forbesu.

    Velká tisková konference Vladimira Putina
    © Sputnik/ Vladimir Astapkovich
    Ale i po všech opravách nadpisů na webových stránkách Washington Post uváděl: „V rámci ruské operace byla nabourána energetická společnost ve Vermontu, což ohrožuje energetické sítě USA, uvádějí úředníci". V takové nekorektní formě byl nadpis uváděn na sociálních sítích. To má obrovský význam, zdůrazňuje komentátor Forbesu: uživatelé sociálních sítí většinou věnují pozornost pouze nadpisům a zřídka čtou celý článek.

    Dne 3.ledna noviny uvedly, že informace o kybernetickém útoku a objevení škodlivého programu v Burlington Electric se nepotvrdily. Jak se ukázalo, pracovník společnosti považoval za podezřelou IP-adresu, k níž se připojil jeho počítač. Po prověrce se vysvětlilo, že je to obyčejná adresa, která nemá nic společného ani s hackery, ani s Ruskem.

    Více:

    Peskov: Obama projednával s Putinem kybernetické útoky prostřednictím tajné linky
    Ředitel CIA okomentoval možnost kybernetického útoku na Rusko
    CIA zažalovali u soudu a žádají, aby předložila důkazy „ruských kyberútoků“
    Štítky:
    kybernetický útok, hackeři, média, USA, Rusko
    Pravidla společenstvíDiskuse
    Komentovat pomocí FacebookuKomentovat pomocí Sputniku